Deveti tjedan trudnoće

Deveti tjedan trudnoće radoblje je u kojem se daljnjim rastom (trenutna je veličina embrija oko 30 milimetara, a težina 1 gram) vašem embriju  sada već polagano ispravljaju leđa pa sve manje nalikuje slovu C. Usporedno s tim iščezava i rep, a ručice i nožice već su vrlo dobro definirane, s kostima i zglobovima, premda su prstići (sada već jasno izraženi) i dalje spojeni naborima nalik plivaćim kožicama. Definirane ručice i nožice čine i prve pokrete, no za sada presitne da biste ih osjetili.

Glava embrija u devetom je tjednu trudnoće još uvijek nerazmjerno velika s obzirom na intenzivan razvoj mozga u ovoj fazi, tako da je i dalje povijena naprijed i usmjerena prema prsima, zbog čega se još zadržava nešto od onog C-položaja. Na glavi se pak nastavlja razvoj gornje usne, jezika, nepca, zuba, ušiju i vrška nosa, a nastaju i glasnice. Na očima u razvoju oblikuju se i vjeđe (membranski poklopčići) koje će ih držati zatvorenima sljedećih nekoliko mjeseci. Razvoj embrija u 9. tjednu trudnoće okrunjen je time što je srce vašeg embrija većinom već završilo svoje oblikovanje i sastoji se od dvije klijetke i dvije pretklijetke, baš kao i vaše, no i dalje radi dvostruko brže od njega.     

Iako ste vjerojatno mislili da ste se već navikli na sve nelagodne simptome koje trudnoća izaziva, tijekom ovog tjedna mogli bi vas ponovno iznenaditi. Zbog izrazito visoke razine hormona u organizmu, velikom broju trudnica upravo su deveti ili deseti tjedan trudnoće obilježen najintenzivnijim mučninama, a uz njih biste i dalje mogli imati preosjetljive grudi te osjećati umor i nagle promjene raspoloženja.

Također, premda i dalje nećete imati tipičan trudnički trbuščić, trbuh u 9. tjednu trudnoće pomalo raste, pa biste već sada mogli uvidjeti da vam je uobičajena garderoba tijesna, stoga razmislite o prelasku na širu i udobniju odjeću. Protiv umora i iscrpljenosti borite se odmaranjem, ranijim odlascima na spavanje i laganim ograničavanjem vašeg društvenog života, no istovremeno nemojte posve isključiti fizičku aktivnost. Lagana tjelovježba ne samo da bi vam mogla pomoći da prebrodite poteškoće s umorom i mučninama, nego je i korisna vašim mišićima (naročito onima zdjelice) koji se nalaze pred velikim izazovima.